Kovászos tönkölykenyér   3 hozzászólás


Elkészült a kovász, így tegnap estétől elkezdtem kenyeret gyártani:DDD Abszolút megérte<3

Hozzávalók:

1 csésze kovász

2 csésze tönkölyliszt

1 csésze kukoricaliszt

1/2 csésze fehér liszt

1 tk túró

1 csésze meleg víz

1/2 csésze tönkölykorpa

1/2 csésze szezámmag

1 tk lenmag

1 tk kókuszzsír (vagy más olaj)

1 tk maláta (most barnarizsest használtam)

Kovász készítése:

A kovászt az emberiség évezredek óta ismeri és használja a kenyértészta lazítására. A háztartásokban nagy becsben tartották, és különböző formákban tárolták. Egyes vidékeken szárították, és így őriztek több kis kovász kupacot is, másutt csak a kenyérsütés maradékát őrizték meg kovásznak a következő sütésig. A lisztből és vízből álló kovászban az állás során erjedés indul meg, amely buborékképződéssel jár. Ennek a tejsavas erjedésnek az eredménye a kovász savanykás illata, és az ebből készült kenyerek – bár lényegesen enyhébb – szintén savanykás aromája.

A kovász több lépcsőben készül.
1. lépcső:
3 ek. teljesőrlésű búzaliszt vagy rozsliszt
3 ek. víz kb. 40 °C-os
A vizet a liszttel elkeverjük és letakarva, meleg helyen (kb. 20-22° C-on) 1-2 napot állni hagyjuk.
2. lépcső:
3 ek. teljesőrlésű búzaliszt vagy rozsliszt
3 ek. víz (kb. 40 °C-os)
Mindezt az 1. lépcsőben elkészített masszához keverjük, amely már kellemes, savanykás szagot áraszt. Ismét letakarjuk, és 20 °C-on 1 napot állni hagyjuk.
3. lépcső:
10 dkg frissen őrölt búzaliszt vagy rozsliszt
1 dl víz (kb. 40 °C-os)
Az előzőekkel összekeverjük, és letakarva, 20 °C-on ismét egy napig állni hagyjuk. Ennek felét használjuk el a kenyér készítéséhez, a maradékot megőrizzük és kiegészítjük a harmadik lépcső összetevőivel, így mindig elegendő kovásszal rendelkezünk a kenyérsütéshez. A kovász készülhet egy literes, csavaros tetejű befőttes üvegben, amit a hűtőszekrényben őrzünk a következő sütésig. Nem baj, ha az üvegben leülepszik a sűrűje, és zavaros lé úszik a tetején. Amíg nem penészes, addig használható.

Forrás:http://jokaja.hu/kovasz-keszitese/

Tegnap este egy jó nagy csészényi kovászt összekevertem 1 marék rozsliszttel és 1 dl meleg vízzel. Ez a keverék reggelre kifutott az üvegemből:) Ennek a felét felhasználtam a kenyeremhez, a másik felét beraktam a hűtőbe, hogy legközelebb is legyen sütnivalóm🙂

Folyamat: Először a száraz dolgokat jól összekevertem, majd elmorzsoltam benne a kókuszzsírt. Csináltam egy lyukat a liszt közepébe, ide öntöttem a malátát, a kovászt és a felmelegített forrásvizet. Jól összegyúrtam, egészen addig, amíg a tészta elvált a tál szélétől. Vizet annyit adjatok hozzá, hogy rugalmas, jól gyúrható tésztát kapj. Letakartam, és kiraktam a napra még 1/2 órát kelni. Még egyszer összegyúrtam, és megint kapott még vagy 10 perc pihenőt. Utána beleraktam a kis sütőformába, és 1 ¼ óra alatt készre sütöttem a gázsütőmben 210 fokon.

Az illatot sajna nem tudom produkálni, ami a sülés alatt terjengett itt, de használjátok a képzelőerőtöket😀😀😀

Mindenkinek jó étvágyat kívánok!

3 responses to “Kovászos tönkölykenyér

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nagyon szépre sikerult a kenyér ,azért más mint a kenyérsutoben sult,az nem olyan gusztusos.Mikor sul,akkor szoksz tenni a sutobe vizet is ?

    • De jó, hogy mondod! Most teljesen el is felejtettem! Kenegettem a tetejét vízzel, de olyan rég sütóttem igazi kenyeret, hogy elfelejtettem, hogy a sütő aljába pici tálka vizet szoktam tenni:)) Köszi Marika!!! A tündér te vagy:)

  2. Mire megvénülök megtanulok sütni-főzni. Egészségesen. Egészségünkre! Marika

    zemplényiné marika

Vélemény, hozzászólás?

