Káposztás kölesgolyók   Leave a comment


A második fogást már nyugodtan elfalatozgattam 😉 Ezt ki kell próbálnotok! Nem csak egészséges, de nagyon finom is 😉

Hozzávalók személyenként:

1 evőkanálnyi köles
2 maréknyi reszelt káposzta
tiszta só ízlés szerint
bors ízlés szerint
1 diónyi kókuszzsír

A kölest megmossuk, jól lecsepegtetjük, és egy teflon, vagy vaslábosban natúron addig pirítjuk, amíg finom illat száll fel a láboskánkból ♥ Ekkor felöntjük háromszoros vízzel., Sózzuk és forrástól számított 20 perc alatt készre főzzük. A fedőt hagyjuk rajta, hogy jól felszívja magát. Ha pergősre szeretnétek a kölesszemeket, akkor csak kétszeres vízzel öntsétek fel, és 15 perc után zárjátok ki alatta a gázt. Fedő alatt megpuhul, és gyönyörű, különálló pergős szemecskék lesznek. Most viszont tapadósra kell csinálnunk, hogy gombóc készülhessen belőle, ezért a több víz 😉

Közben megmosunk 1 kisebb fej káposztát, és a robotgéppel legyalultatjuk, vagy lereszeljük. Besózzuk, és picit állni hagyjuk. Pár perc múlva kinyomkodjuk a levét, és rádobjuk a forró kókuszzsírra. Hirtelen szoktam lepirítani, úgy finomabb 😉 Akkor jó, ha odapirult, megbarnult a káposzta. Közben sózzuk, és tekerünk rá jó sok borsot 😉

Ha kihűlt a köles, egyszerűen gombócokat formázunk belőle a tenyerünkben. Meghempergettem a káposztában, de nem tapadt rá rendesen, így mindegyik gombóckára még külön káposzta adagot pakoltam 😉

Jégsaláta levélen tálaltam, és frissen szedett koktélparadicsommal díszítettem. Mind a kétféle dísz, a gombóckákkal egy helyen végezte 😀

A káposztáról:

A káposztafélék családjának legismertebb tagjai: a fejes káposzta, a lilakáposzta, a kelkáposzta. Közéjük tartozik a kelbimbó, a kínai kel, sőt a karfiol is. Magyarországon még a savanyú káposzta is idesorolható!

A család minden tagjának magas az A-, B- és C-vitamin-tartalma. Van bennük kalcium, foszfor, kálium, magnézium, vas és folsav is. Csekély kalória-, magas rosttartalmuk miatt igen közkedveltek.

A fejes káposztát már közel 5 ezer éve termesztik, őse a Földközi-tenger és az Atlanti-óceán vidékéről származik. Az emésztésre és a bélműködésre jótékony hatású, ezt már ókori források is dicsérik. A népi gyógyászatban is sokoldalúan használták: a sebre tett levelek gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító hatásúak. Savanyítását a Vecsés környékén élők fejlesztették tökéletesre. A káposztát szálasra legyalulják, nagy fakádakban sóval, borssal, babérlevéllel esetleg csípős paprikával rétegezve lerakják, alaposan megtapossák, lefedik, és nehéz súlyokkal lenyomatják. Önerjedéssel hagyják kiforrni, megsavanyodni.

A lilakáposzta nyersen salátába keverik, párolva (cukorral, ecettel) barna húsú szárnyasok, vadak kitűnő körete. A kelkáposzta rakottasnak, főzeléknek, levesben a legfinomabb. Készítünk belőle salátát is.

Több változata ismert, és sosem lehet megunni. Kutatások szerint fogyasztása csökkentheti az emésztőszervi és a légzőszervi rákok kialakulásának veszélyét. Egyes szakemberek pedig azt állítják, hogy a káposztában található C-vitamin a gyomor és a nyelőcsőrák ellen véd. Mivel a káposztafélék jobbára csak nyersen fejtik ki ezt az áldásos hatásukat, próbáljunk meg minél többet nyersen enni belőle.

Tulajdonsága: Hajtja a vizeletet, csökkenti a gyulladást, fertőtlenít, méregtelenít.
Belsőleg: Serkenti az immunrendszert. Levét gyomorfekélyre, gyomorégésre, emésztési problémákra javasolják a természetgyógyászok. Rendszeres fogyasztásával megelőzhető a szorulás, csökkenthető a vastagbélrák kialakulásának veszélye.
Külsőleg: A káposztalé gyógyítja a harapást, a csípést, a pattanást, a herpeszt, az ótvart. A káposztapakolás kiváló égésre, övsömörre, herpeszre, horzsolásra, csípésre. A mellkasra helyezve elmulasztja a köhögést, a hasra téve enyhíti a hólyaggyulladást.
Használata: Készítsünk belőle levest vagy forrázatot. Mindkettő jó hatással van az immunrendszerre. Fogyasszuk nyersen, hogy javítsa az emésztést. Pakoláshoz a legzöldebb leveleit használjuk. Először puhítsuk meg őket forró vízben, majd zúzzuk össze sodrófával. Helyezzünk néhány levelet a beteg testrészre, rögzítsük kötéssel. Cseréljük két-három óránként!
Forrás: http://www.mindmegette.hu/a-csodalatos-kaposzta-12358

A köles gyógyhatásai:
A köles gazdagabb tápértékben, mint a többi gabonaféle. Különösen sok vasat és D vitamint tartalmaz. Afrikában és Ázsiában igen fontos termény. Rokonságban áll a sorghummal egy afrikai gabonafélével, amely fő tápláléka a hunzáknak, egy Himalája-beli törzs tagjainak, akik akár 100-120 évig is élnek.
rendszeres fogyasztása rák melegelőző hatású,
erősíti a látást,
sav megkötő hatású, a legjobb lúgosító gabona,
gyulladáscsökkentő,
szabályozza a vércukor szintet és zsíranyagcserét,
karbantartja az érfalakat, a tüdő és az emésztőrendszer nyálkahártyáját,
fogszuvasodás ellen hat ( fogzománcvédelem)
kovasav tartalma miatt erősíti a körmöket, a hajat fényessé teszi, és fokozza a bőr rugalmasságát,
sok szilíciumot tartalmaz,
könnyen emészthető, mert kevés a keményítő tartalma, ezért nincs gázképző hatása

A beltartalmi értéke:
fehérje: 120g
keményítő: 604g
zsír: 10g
szerves só: 33g
rostanyag: 96g/kg
forrás: http://www.naposoldal.com/node/53

Együk magunkat egészségesre 😉

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: