Lencseleves tönkölycsipetkével   3 hozzászólás


Igazi őszi idő van, borús, ködös, ilyenkor nagyon jól esik egy tálka meleg leves ♥


Hozzávalók 4 személyre:
1 csésze lencse
2 babérlevél
2 sárgarépa
1 fehérrépa
1 csokornyi petrezselyemzöld
2 cikk fokhagyma
1 ek tönköly teljes liszt
1 diónyi kókuszzsír
1 tk őrölt pirospaprika
2 l tiszta víz (nekem kúti)
1 bélyegnyi nagyságú kombu (elhagyható)

A lencsét beáztattam pár órára, majd a babérlevéllel 20 perc alatt puhára főztem. Közben megmostam, megtisztítottam ée felkarikáztam a zöldségeket és elkészítettem a tönkölycsipetkét:

Hozzávalók:
1 tojás (helyettesíthető 1 kanál kukoricakeményítővel)
annyi teljes tönkölyliszt, amennyit felvesz
1 kk tiszta só

Jól összedolgozzuk a hozzávalókat, majd kisebb darabokat szakítunk le előle, és belecsipkedjük a forrásban lévő levesbe. Ezzel egy időben dobtam bele a zöldségeket is, éppen csak 2 percre 🙂 Ennyi a csipetkének is elég.

Ez alatt elkészítettem a rántást a diónyi kókuszzsíról, 1 evőkanálnyi tönkölylisztből és a fokhagymából. Mikor már finom illatúra pirultak, hozzákevertem a pirospaprikát, és ment bele a levesbe. Mennyei illat terjengett 😉 Jól elkevertem és kikapcsoltam alatta a gázt. Tálaláskor bőségesen megszórtam aprított petrezselyemzölddel 😉

A lencséről:

Antioxidáns hatás

A lencse a kutatások szerint igen gazdag antioxidáns vegyületekben, melyek a szabad gyökök megkötése révén fontos szerepet töltenek be a betegségmegelőzésben. A lencsében olyan szabad gyökfogó anyagokat sikerült kimutatni, mint a C- és E-vitamin, glutation, valamint számos fenolos jellegű vegyület. Ezek alapján lehet abban valami, hogy a lencse szépít, hiszen az arc ráncosságának egyik oka a szabad gyökök károsító hatásában is keresendő.

Tejérzékenység étele

A tejérzékenység oka, hogy a betegek nem képesek lebontani a tejben lévő cukrot (laktóz), ennek következtében állandó hasmenéses panaszaik vannak. A betegség általában már gyermekkorban jelentkezik, amikor a hasmenés sokkal veszélyesebb, mint felnőtteknél, hiszen nagy a kockázata a gyors kiszáradásnak. Kimutatták, hogy ilyen esetben lencséből és rizsből álló ételekkel úgy lehet megszűntetni a panaszokat, hogy közben a szükséges energiát és fehérjét is be tudjuk vonni a szervezetbe. Ha szükséges, szójatejjel vagy más tejszerű, de tejcukrot nem tartalmazó növényi itallal ki lehet egészíteni ezt az étrendet. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az így táplált gyerekek egészségesen fejlődnek minden tekintetben.

Immunerősítő hatás

A lencsében találhatók olyan összetett komponensek, melyek képesek fokozni egyes immunrendszeri működéseket. Az eddigi vizsgálatok szerint ezek az anyagok azokat az immunsejteket tudják stimulálni, melyek felelősek pl. a vírusok elleni védelemért is. A fokozott működés, eredményeként nagy mennyiségű interferont termelnek a sejtek, mely mobilizálja és készültségi hadrendbe állítja az egész immunhadsereget.

Cukorbetegség elleni hatás

A lencséből készült ételek kedvező hatással vannak a cukorbetegekre, mivel a lencsében levő keményítőből lényegesen kevesebb szőlőcukor szívódik fel, mint pl. a búzakeményítőből. Ezáltal a vércukoremelő képessége is lényegesen kisebb. Ennek ellenére mégsem nehezen emészthető. Ezen előnyös tulajdonságai alapján a táplálkozástudomány úgy véli, hogy a hüvelyesek és ezen belül a lencse napi fogyasztása rendkívüli módon segíti a betegségek megelőzését.

Népgyógyászati felhasználás

A népgyógyászatban a lencsét vérszaporító és „vértisztító” hatásúnak vélik (a vértisztítás, mint hatás meglehetősen téves megfogalmazás, hiszen azt a képzetet sugallja, mintha lennének olyan ételek és szerek, melyek a vért tisztábbá teszik, ez azonban ebben az értelemben nem lehetséges). A vörös lencsét emellett nemi vágy fokozására és a meddőség megszüntetésére is javasolják. Azonban az eddigi tudományos vizsgálatok ezen alkalmazási területek megalapozottságát nem tudták megerősíteni.
Dr. Gáspár Róbert
Forrás: http://okoriegeszseg.shp.hu/hpc/web.php?a=okoriegeszseg&o=lencse_TwDV

Ha tetszik az oldal, kérlek támogasd a munkámat ♥
Kállay Ildikó
Bankszámlaszámom: 11773188-07475519
Paypal: ildiko kukac eletkert.hu
Köszönöm ♥

3 responses to “Lencseleves tönkölycsipetkével

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nagyon jól néz ki.Nálam is lencseleves készült tegnap,annyi a különbség,hogy én olajjal készítettem.

    Körtvélyessy Andrea
  2. Úgy szeretnék Nálad előfizetni ezekre a finomságokra, csak éppen mire odaérnék addigra kihűlne minden. Néha még én is. Nekem meg nem sok hangulatom van egyedűl fözöcskézni, inkább jöhet egy vajaskenyér zöldpaprikával, egy darabig azzal is el vagyok……………

    maria.kozm@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?

