Hová tűntek a cinkéim?   34 hozzászólás


cinke

Idén ősszel, -mint már annyiszor,- megvettem 30 kg szotyit a cinkéknek és a többi madárkának, akik nálunk megfordulnak.
Most, hogy hidegebbre fordult az idő, kiraktam az első adag szotyit és egy kis gömb faggyús magocskát is.
Csodálkozva vettem észre, hogy másnap reggelre egy szem sem fogyott semmiből… Most már eltelt több, mint 1 hét, és a szotyi maradt…. Mi történt?

őszapó

Megkérdeztem a szomszédasszonyomat, aki folyamatosan figyeli a madárkákat a távcsövével, hogy mit tud a cinkékről?
És akkor elkezdte mondani, hogy eltűntek a cinkék, az őszapók, a rozsdafarkúak, de még egy szál veréb sincs…
És valóban…. csend van… Hová tűntek a madárkáink??? Van valakinek valami ötlete? Megváltozott a mágnesesség?
Szerintetek mi történhetett????
rozsdafarkú

Posted 2013. december 8. by eletkert in Írások

34 responses to “Hová tűntek a cinkéim?

Subscribe to comments with RSS.

  1. A kérdéshez csatlakozom én is, mivel a máskor szokásos madársereg most nincs sehol…….Én is kiraktam a férges diókat apróra vágva, de csak a szél hordja el. Hol vannak a madarak? Igaz délelött láttam egy cinkét, biztosan ide tévedt, de most meg már az sincs. Nagyon szeretem a madarakat – is – és hiányoznak. Ha valaki tud felőlük kérem jelezze!!!!! Marika

    zemplényiné marika
    • Marika,
      úgy tűnik, országos a probléma 😦 Jelezték Tolnából, Bács-Kiskunból és sok más helyről is. Itt Nógrádban sincs sehol sem madár 😦 Hova tűntek???

  2. Sziasztok! Én is ugyanezt tapasztalom….:-( Bár, én kezdetben úgy gondoltam, hogy az esetem egyedi…:-) és csak az aggodalmam gyümölcse. Bízom benne, hogy találunk magyarázatot a “köddé vált” madárkák ügyére. Minden jót kívánok!

  3. (Szegedről írok egyébként)

  4. Szia Ildikó, ez nálunk úgy van, hogy az egyik pillanatban vannak a másikban pedig nincsenek. Kirakom az napraforgót és most már szólni szoktam nekik, hogy gyertek enni! Akkor egyszer csak megjelenik egy és jön a többi is. A vadludak is egyik nap vannak a másik nap nagy csend van, ami legérdekesebb az a repülők, van amikor napokig nincs járat felettünk. Anna

  5. MÁGNESESSÉG!!!
    MÉRGEK!!!
    😀 😀 😀

    Hát nem!
    Talán a hírekből már párszor kitűnt, hogy a kedves olasz vendég orvvadászok ezrével próbálták kicsempészni a határon a véletlenül lelőtt énekesmadarakat. Persze nem akarattal ölték le őket csak a puska elé vetették magukat mert elégedetlenek voltak a rendszerrel.
    Természetesen lehet ezt az alja népet szidni, csak ugye ez a magyar kollégák szemet hunyásával történik ez.
    Persze ami a hírekben van az amit elfognak. Aztán a többi 99% meg kimegy kamion szám. Tehát a kiváló francia és olasz konyhákon kell keresni a cinkéket.
    ENNYI!
    Illene már a földön járni ebben a korban és látni a realitást.

  6. Nem tudom, Ildikó, nekem a könyveim tűnnek el. Meg sok minden egyéb. A mágnesesség? Majd meglátjuk. Olvasd el a könyvemből a “Meglátod” c. verset. Akkor nem idegeskedsz tovább a cinkék miatt. 

  7. Nálam is novembertől sok feketerigó, veréb és cinke kosztol. Verebek itt is költöttek a ház körül. Kb. 4 hete szinte egyet sem látok, cinkét sem, mindössze néhány feketerigó csipegeti a tűztövis bogyóit. Én akkor kezdek el etetni, amikor nagyobb hideg és hó is van. Először elfogyasztják az élő bogyókat, azután jön a “menza”. Talán a verebeket mégsem eszik meg az olaszok…Más oka lehet. /A rémhírkeltés pedig senkinek nem “használ”!/ A Föld átalakulási folyamata /energiaszint, mágnesesség,stb./ inkább elképzelhető. Egyetlen verebet nem találtam elhullva, pedig itt laknak és az idén nagyon sokat voltak. Remélem, később “jelentkeznek” a kis kosztosok…

  8. Én már tavaly is tapasztaltam és nem tudom az okot ! Én is vettem tavaly egy zsák napraforgót de alig fogyott belőle mert nem jöttek a drága madaraim és évekkel ez előtt két zsákkal is elfogyott ! Azt hittem hogy csak hozzám nem jönnek ! Mi történhetett ?

    Zsuzsanna Mikhel
  9. Fekete rigó sem él a környezetünkben csak szarka látható galamb és vadkacsa a patak mellett
    eltüntek a verebek a cinkék amelyet ifju koromban láthattunk bőven
    lehet hogy a szarka tulszaporodott elkerget minden más madarat

  10. Szerintem behúzódtak az edőkbe. Ott most még sok táplálékot találnak. Ha lehúll a hó, és nagy hidegek lesznek, megjelennek a házak körül is. (remélem)

  11. Én először a verebek eltűnését tapasztaltam a nyáron. Régebben az eresz alatt szoktak költeni, de az idén csak a rozsdafarkút láttam a ház körül. A cinkék csak a rossz idő beálltával szoktak megjelenni, de az idén hiába raktam ki a szotyit. Tegnap láttam egyetlenegy cinkét az etetőnél, de ma ő sem jelentkezett. Én is szeretném tudni, mi történt.

  12. Látom az a kérdés nem elszeparált, hanem országos szintű. Sajnos ugyanezeket az tényeket tapasztaljuk mi is. Évek óta etetjük a kis vendégeinket és emellett igyekeztünk olyan parkrészeket létrehozni, ahol a költőmadarak populációja szinten tartható. Ez évekig működött is tökéletesen, sőt, nagyon szép számmal volt szaporulat is az állományokban. A balkáni gerlék hangja a tipikus nyár pihentető örömét adta számomra. 2011-ben 52 db Balkáni gerle, számtalan rigó, meggyvágó, tengelic, királyka, őszapók,a cinegék majd mindegyik faja képviseltette magát és még mellette az átvonuló madarakról nem is beszéltem. Ezek éves szinten tiszteletüket tették nálunk. 2012-ben ez az arány nagyon picit visszaesett, de ilyen helyzetet még eddig soha nem tapasztaltunk, mint ebben az évben. Már a nyári időszakban feltűnt, hogy sokkal kevesebb madarunk lelhető fel a környéken. Többen betudták azzal, hogy az elszaporodott macskák tehetnek róla, azóta változott ez a vélemény, ugyanis egyre több helyen jelezték, hogy nincsenek madarak. Két hete kezdtük az etetést, mert úgy gondoltuk, majd szépen újra beszoknak, de azóta napi szinten talán egy-két kis széncinege jelent meg és egy rigó család, mellettük egy hűséges gerlénk, aki nálunk költ, sajnos az ősszel eltűnt az ő párja is. A tény szomorú, ha végiggondoljuk, valóban sok védett és apró madarat lőnek le orvvadászok, de azt a tényt se felejtsük el, hogy az állományok több százezer példányáról beszélünk, ennyit senki nem tud kilőni. Arról nem is beszélve, hogy a madarak elmaradása országos szinten történik, mint már említettem, de nem lepődnék meg, ha ez a helyzet a mellettünk levő országok is hasonló adatokat mutatnának.
    Nem szabad figyelmen kívül hagynunk sajnos azt tényt sem, hogy láthatóan olyan folyamat zajlik körülöttünk, ami eddig soha ilyen szinten nem volt érezhető, de azt gondolom, hogy ezt a problémát senkinek sem szabad nem tudomásul venni.
    Csak remélni szeretném, hogy ez az állapot az idő hidegebbre fordultával, változni fog.

    Vásárhelyi János
  13. Nagyon szépen köszönöm a válaszaitokat! Bevallom, fura érzéseim vannak. A madarak eltűnhetnek, ha előre megéreznek valamit, -amit mi, emberek sajnos már nem érzékelünk-, vagy … még a chemtrail is eszembe jutott… AZ a sok sok nehézfém és méreg, -mostanában nem ritkán vírustörzs is- amit a repülők ránk szórnak Ezek ugye nem ölnek meg, de hosszú távon beteggé tesznek, Belekerülnek a földjeinkbe, terményeinkbe, bármennyire nem használunk a termesztés közben szintetikus anyagot, már nem lesz bio élelmiszerünk ez miatt… Szóval, az jutott eszembe, lehet, hogy a madárkáknak nem kellenek a nehézfémekkel teli magok… Mert már 1 éve felettünk nem volt tiszta az égbolt 5 percnél tovább…. Erről mi a véleményetek?

    • Sajnos szerintem is a chemtrail és az egyéb mérgek okozták a vesztüket. Nálunk itt Békés megyében is ez a helyzet. Az udvarunkon idáig sok féle madárka fészkelt és itt voltak télen is. Az utóbbi időben csak a verebeket látom és egy galamb párt. Sőt, már a verebeket sem.

      Baloghné Matus Anikó
      • Úgy látom csak én tudok ellenkező tapasztalatról beszámolni Sárospatakról. A cinkék már a fagyok előtt feljöttek a kertből a ház köré, igaz a fenti diófa alatt mindig összetörtem párat szedés közben. Két csuszka is van minden reggel az etetőn. A rigók (5-6) időnként eltűnnek pár napra, aztán visszajönnek a tűztövisre, a gerléket az itatónál látom rendszeresen, de a kertek környékén egy ragadozó madár is garázdálkodik,egy gerlét sikerült megmenteni mikor lementem a kertbe. Veréb van bőven. A pintyek nem jöttek még, de remélem ha hidegebbre fordul ők is előkerülnek.

  14. Nagyon örülök Cseperke a jó híreknek!!!! Szerencsére máshonnan is hallottam már, hogy ott szokás szerint csapatostól vannak a madárkák 😉
    Egy olyan kérdésem lenne, milyen gyakran csíkos felettetek az ég?

  15. Mi felettünk nem csíkos az ég.Tudom,hogy a cinkéim nem jönnek,amíg le nem esik a hó,de akkor 50-60 kosztos megjelenik.Mivel más nem eteti őket a környéken.

  16. Budakeszin is ezt tapasztalom. Két hete szombaton megjelent vagy harminc cinke, csapatostól, felmérték a terepet, megmustrálták az új költőodút, etetőt, majd elmentek. Azóta hiába lóg kint a “golyó”, a mag, nem fogy. A tavaly szintén csapatostól garázdálkodó verebeknek sem látni nyomát, az énekes rigók is valahol máshol töltik napjaikat. Az erdő szélén lakunk, így csak azt remélem, előmerészkednek, ha már ott elfogyott az élelem.

  17. Én is minden évben évekóta etettem a kis madarainkat és boldog voltam amikor az ablakból gyönyörködhettem bennük de öszóta hiába raktam ki a magot egy kis madársincs erre felé Heves Megye Karácsondról írom e pár sort remélem ez csak át menet sajnálnám ha nem igy vólna Icu

    • Icu,
      itt voltak a cinkék, amikor esett a hó. Most, hogy újra meleg van, megint eltűntek. Megnyugodtam, hogy megvannak, csak ők előre érezhették, hogy nem lesz idén tél 😉

  18. Én csak most tévedtem ide és nagyon megdöbbentett ez a “beszélgetés”. Az jutott eszembe, hogy meg kéne kérdeznia Magyar Madártani Egyesületet, mi a véleményük erről a problémáról. Most függetlenül attól, hogy ki mit gondol magyarázatnak és mennyire ért egyet a másik mnagyarázatával, jó lenne tudni, mint mond erre a tudomány, a szakértő. Nem?

    • Szia Timi!
      Semmi gond! Beszéltem akkoriban az MME-vel, akik azt mondták, hogy ne ijedjünk meg, majd ha jön a hideg, visszatérnek a cinkéink. A madárkáink tudták ezt előre, ezért lehetett az, hogy a télen kint láttam őket csapatostul a vetésben, onnan ették a magokat 😉 Kora tavasszal viszont visszatért a teljes csapat, és azóta is jóízűen lakmároznak 😉
      Szóval, azon kívül, hogy nem volt telünk, és a madaraink ezt jó előre jelezték, minden rendben 😉

  19. Ez a sok hozzászólás mind 2014-ig történt ,de most már 2016-ot irunk és a kis madárkák nincsenek sehol .hiányoznak a kis gyönyörűségek. !!

    jozsef.26- 2016.január.20.

    • Igen,
      mert ez egy 2014-es cikk volt 🙂
      Mint kiderült, olyan enyhe volt az a tél, hogy nem jöttek be a faluba, bőven volt élelmük a mezőkön 🙂
      Most már itt vannak újra, csapatostól várják minden reggel a szotyijukat 😉

  20. Beszélhetünk akàr mit soroni tudom az eltünt madarak és àllatok soràt.ismerjük màr fel ,nem pànikkeltésröl van szó,kiirtottunk rengeteg madarat és àllatot.
    Ne csodàlkozzunk rajta.Nap mint nap permeteznek bennunket.Ha a madarak és àllatok nem szaporodnak ez kihat az emberekre is . Tudja valaki mi az a permet amit nap mint nap permeteznek rànk ?

    • Kedves Péter,
      bár valóban visszataszító, hogy folyamatosan mérgekkel permeteznek minket, a cinkéim meg lettek 🙂 Ez 3 éve történt, és abban az évben igen enyhe volt a tél. Ezért nem jöttek be a mezőkről a cinkék 🙂 Most 3 etetővel folyamatosan etetem őket 🙂

  21. 2008 ban volt , hogy egy reggel lapáttal lehetett összeszedni a döglött fecskéket. Falun élek, azt mondták valamelyik gazda permetezett.Mindenkit megkérdeztem, senki se permetezett.Akkor még nem tudtam, hogy a permetet nagyobb gépek szórják, most már hetente 2. – 3 alkalommal. Van aki még most se akarja látni a terjeszkedö permetcsíkokat.Nemcsak a madarak tünnek el a nagyobb állatok szaporodása is problémás.
    A permetezés után csíp a szemem , a többiröl még nem tudok.Kérdeztem több felelös hivatalt , úgy érzem nem mernek válaszolni.

    • Kedves Péter 🙂
      Szerencsére a madárkákra egyenlőre nincs hatása az “égi” permetnek, de sok másra, sajnos igen. Nem 2 naponta permeteznek, hanem már folyamatosan. A permet leginkább alumínium-stroncium-bárium. Ezek az agyat és a tüdőt támadják leginkább, de legfőképp előkészítik a talajt a génkezelt magoknak, mert míg a Jóisten teremtette növények a tiszta anyaföldben nőnek, és kipusztulnak az alumíniumtól, azok simán megélnek az alumíniummal terhelt földben. A hivatalokban ezek ellen teljesen felesleges szólni, sokkal magasabban-mélyebben dől az el 🙂
      Gyönyörű napot kívánok 🙂

Vélemény, hozzászólás?

