Mákos kalács   2 hozzászólás


mákos

Karácsonykor nem volt időm az ilyesmire, tegnap sütöttem 2 pici kis kalácskát ♥ A receptet sem mértem ki, csak érzésre adagoltam mindent… Bocsi 🙂

Hozzávalók a tésztához:
3 dl tönkölyliszt
3 dl fehérliszt
1 csipet só
3 ek barna cukor
1/4 élesztő
1 pohár tej
5 dkg házi vaj
1 tojás
A tejet megmelegítjük, beleteszünk a tk barnacukrot, és belemorzsoljuk az élesztőt. A szárazakat jól összekevertem, közben megolvasztottam a vajat, és beleöntöttem a lisztbe. Hozzáadtam a már felfutott élesztős tejet, és a többi hozzávalót, majd összegyúrtam. A kemence felső polcán növekedett 1 órán keresztül. Ez alatt elkészítettem a mákos tölteléket:

2 bögre mák,
2 ek barna cukor
1 citrom héja (előtte alaposan lemosva vegiwash-sal)
1 ek citromlé
2 ek mazsola
1 dl tiszta víz

A vizet felforraljuk, és elkeverjük benne a cukrot. Kikapcsoljuk a gázt, és hozzákeverjük a cukorral megdarált mákot, belereszeljük a citrom héját, majd csavarunk is bele egy pici citromot.

A megkelt tésztát kétfelé vettem, és külön külön kinyújtottam, majd megkentem a mák töltelékkel. Feltekertem, és egy pici (18cm) tepsibe tettem őket, amit előzőleg kibéleltem sütőpapírral.
210 fokon 25 perc alatt készre sült. Mielőtt kivettem, megkentem a tetejét pici tojással, hogy szép fényes legyen 😉
Nagyon finom lett 😉
mákos kalács

A mákról:

mák

A mák elterjedt az egész világon (őshazája Közép-Ázsia), és hazánkban is régóta termesztett élelmiszernövény. Étolajat nyernek belőle és bizonyos részeit a gyógyszeripar is felhasználja (görcsoldásra, köhögéscsillapításra, , fájdalomcsillapításra, alkaloidok előállítására)

A népi hiedelmekben rengeteg helyen szerepelt eme sokoldalú csodálatos gyógynövény… Kísérletek során bizonyították, hogy hatásos lehet a csontritkulás megelőzésben és gyógyításában. Nagy mennyiségben tartalmaz ásványi anyagokat, B-vitaminokat és niacint.
A további tudományos kutatások kiderítették, hogy a mák olajának rendkívül magas foszfor tartalma volt a „felelős” a kalcium hatékony felszívódásáért, és a csontokba beépüléséért. A kutatások során létrehoztak két, egyenként 20-20 fős csoportot, melynek tagjai előrehaladott csontritkulásban szenvedő nők voltak. Az egyik csoport hagyományos kezelést kapott, míg a másik napi 1-1 mokkáskanálnyi mákolajat szedett. Az eredmény mindenkit meggyőzött! A mákolajjal „kezelt” csoport valamennyi tagjának csontozata normális értéket mutatott már 12-16 hónapos kezelést követően.

Tanácsom tehát: hetente 3-szor fogyasszon mákos ételeket, vagy rendszeresen alkalmazza a gyógynövény szaküzletekben is kapható mákolajat. Vigyázat! Levegővel érintkezve gyorsan avasodik, ezért mihamarabb zárja vissza a kupakot, és tegye hűtőbe! A csontritkulás megelőzésére vagy az állapot javítására ugyancsak kedvező hatású a gyógynövényboltokban kapható medvehagyma alkoholos kivonatának tartós szedése. (Bálint János)
Forrás: http://antalvali.com/hirek/mak_gyogynoveny.html

2 responses to “Mákos kalács

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ildikó, annyira szeretem, ahogy szeretsz minket, mindig olyan finom műgonddal állítod össze, írod le nekünk a kis csodáidat. És még havat is kaptunk hozzá, hogy még szebb legyen. Köszönjük szépen gondoskodó jelenléted!

Vélemény, hozzászólás?

