Gombás palacsintabatyu   Leave a comment


OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Betyáros hideg van errefelé, bár a napocska szikrázóan szórja ránk a fényét, reggel volt -6-7 fok😉 Ezért mindenképp meleg ételt terveztem délre😉 A gomba adott volt, a palacsinta pedig az ünnepi kényeztetés részét képezi😉 Ettől a 3 batyutól, nagyon nagyon jól laktam😉 A kemence is bemelegedett már, csodás az élet ♥ ♥ ♥

Hozzávalók személyenként:
3 db teljes kiőrlésű lisztből készült sós palacsinta

Töltelék:
1/2 kg csiperke gomba
2 fej vöröshagyma
1/2 kápia paprika
1 csipet őrölt bors
1 kk kakukkfű
1 kk majoranna
1 kis kockányi fagyasztott petrezselyemzöld (a fagy miatt megfeküdtek a friss petruskáim😦 )
1 csipet őrölt kömény
1 diónyi kókuszolaj
1 kanál friss, házi tejföl (vagy magtejföl)

Öntet:
A már kész töltelékből kiveszünk 1-2 merőkanállal, hozzáadunk még tejfölt és egy kis forrásvizet, és bormixerrel krémessé dolgozzuk😉

Először megtisztítottam, és kockáztam a vöröshagymát, amit egy diónyi kókuszolajon odaraktam dinsztelődni. Felkockáztam a kápia paprikát is, és a hagyma után bedobtam a kis lábosba😉 Közben megpucoltam, megmostam a gombát, amit nem kézzel aprítottam, hanem a robotgép intézte el néhány másodperc alatt😉
Mikor megpirult a hagyma, sóztam, borsoztam, pirospaprikáztam, és beletettem a zöld fűszereket is. Végül a gomba került be a lábasba, majd fedő alatt kb 20 percet pároltam.
Amíg párolódott, kisütöttem a palacsintákat.
Hármat megtöltöttem a töltelékkel, és kis batyukat formáztam belőlük úgy, hogy a felgörgetett palacsinta végeit visszadugtam, mint amikor ajándékot csomagolsz😉
Tányérkára tettem, alaposan meglocsoltam az öntettel, végül pici tejföllel, brokkolival és zellerlevéllel díszítettem, mert a petrezselymem jelenleg nem fotogén😀 Ha enyhül az idő, újra összeszedi majd magát😉

Nem árt, ha tudjuk😉

csiperke

Csiperke, a szuperélelmiszer

Akár fehér, akár barna csiperkével van dolgunk, mindig friss példányokat válasszunk. Hűtőszekrény zöldséges rekeszében télen maximum 2 napig, nyáron inkább csak 1 napig célszerű várakoztatni, mielőtt felhasználnánk, de a legbölcsebb azonnal elkészíteni. Ha pedig már tároljuk, feltétlenül papír- vagy vászonzacskóba tegyük, a piacról hazavitt, a kofák által gondosan lezárt nejlonból azonnal vegyük ki!

Mivel a termesztett csiperkék általában nagyüzemi körülmények között komposzttal töltött zsákokban fejlődnek, a tönkök végein található szennyeződést mindig távolítsuk el. A gomba többi részét elegendő egy erre alkalmazott puhaszőrű kefével, esetleg ronggyal megtisztítani, de aki biztosra akar menni, mossa meg nyugodtan – nem vétek ez, hiába hangoztatják tv-szakácsok gyakran az ellenkezőjét.
Gyorsan elkészíthető, és szinte mindenféle ízvilág jól illik hozzá
A rendszertanilag se nem a növény-, sem az állatvilághoz nem tartozó, hanem külön kategóriát képező gombák egyik legfontosabb tápértékét a magas fehérjetartalmuk adja. 10 dkg csiperke átlagosan közel 6 g fehérjét tartalmaz, majdnem fele ennyi, 3,3 g szénhidrátot. Szinte 90 %-a víz, alig található benne zsír (mindössze 0,2 g), ez pedig igencsak jó hír a diétázóknak, sportolóknak. A nyers gomba energiatartalma mindössze 40 Kcal. Található benne néhány létfontosságú vitamin, úgymint B2-, C-, D-, valamint E-vitamin, továbbá fontos ásványianyag-forrás is. Nagyobb mennyiségben található benne kalcium, kálium, de folsav, cink, réz, niacin, szelén és vas is van benne.

Úgynevezett szuperélelmiszerré azonban az emberi szervezetre gyakorolt, kutatásokkal alátámasztott, rendkívül jótékony tulajdonságai emelik. A szuperélelmiszerek közé olyan táplálékok sorolódnak, amelyek számos kedvező hatást fejtenek ki az emberi szervezetre (idetartozik többek között a joghurt és az olívaolaj is). Ez persze nem azt jelenti, hogy mértéktelenül fogyasztandók, sokkal inkább azt, hogy rendszeresen helyük van az egészségtudatos étrendben.
Zöldségekkel grillezve nem csak isteni finom a barna csiperke, de egészséges is.
A szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzősében elengedhetetlen a káros koleszterinben szegény étrend. Kísérletek bizonyítják, hogy a rendszeres csiperkefogyasztással a magas koleszterinszint csökkenthető, ami a benne található livosztatin névre hallgató anyagnak köszönhető. A daganatos betegségek kialakulását és leküzdését az antioxidánsok segítik. Ma már tudható, hogy az egyik leghatékonyabb antioxidáns is a gombában található. Az L-ergothionein nevű rendkívül erős antioxidánsból pl. több mint tízszer-tizenkétszer annyit tartalmaz a csiperke, mint a búzacsíra, amelyet sokáig az egyik legjobb táplálékforrásként tartottak számon ezen a téren. A csiperkefogyasztás megakadályozza a túlzott ösztrogéntermelést is, amely a mellrák kialakulásának kockázatát csökkenti. Sőt két olyan anyagot is kimutattak nemrég a csiperkéből, amelyek a prosztatarák megelőzését segítik elő.

Azt azért érdemes szem előtt tartani, hogy minél apróbbra daraboljuk, annál könnyebben emészthető.
Forrás: http://www.mindmegette.hu/csiperke-a-szuperelelmiszer-48523

Vélemény, hozzászólás?

